Värmeskölden för Trionic-8 motorstyrenheten reducerar antalet värmecykler som motorstyrenheten (ECU) utsätts för, vilket bidrar till en förlängd livslängd.
Börja med att demontera motorkåpans tre skruvar. Skruvarna är av storlek Torx-30. Använd rätt storlek på verktyget så att inte skruvarna skadas.
Lossa de fyra skruvar som håller fast motorstyrenheten till insugsgrenröret. Använd en 6-kantig 10mm hylsa. Skruvarna återanvändas inte vid montering.
Tryck ner låshakarna och demontera försiktigt kontaktstyckena. Ett i taget så att inte anslutningsstiften skadas. Lägg sedan undan motorstyrenheten tillfälligt.
För att temporärt flytta på magnetventilen trycks haken nedåt samtidigt som själva ventilen dras uppåt. Alla anslutningar kan sitta kvar.
Demontera hållaren (konsolen) från spjällhuset genom att lossa på två muttrar. När det är gjort ska konsolen först lyftas uppåt och sedan vikas neråt för att komma åt.
Med hållaren ur vägen är det dags att installera förlängningarna till dom befintliga skruvarna. När förlängningarna är på plats ska hållaren lyftas tillbaka.
Placera aluminiumvärmeskölden på insugsgrenröret och skruva för hand dit medföljande vibrationsdämparna i skruvhålen. Dämparna dras sedan automatiskt åt vid åtdragning av skruvarna.
Placera styrenheten på vibrationsdämparna och montera alla skruvar förutom den längst upp till höger. Den 4e skruven är blå markerad och med tillhörande bricka. Placera den gamla jordkabel tillsammans med den nya likt bilden ovan. Sedan går det bra att montera den sista skruven.
Montera muttrarna till hållaren om du inte redan gjort det. Fästet till magnetventilen kan tryckas ner något för bättre passform. Anslut kontaktstyckena, placera magnetventilen på sin plats.
Nu snackar vi!!! Sista steget, om du nu vill ;) Vi rekommenderar att köra utan motorkåpan för att förbättra luftflödet till motorstyrenheten. Men vi förstår att många föredrar utseendet med den på. Vill ni köra med den är det bara att montera dom tre skruvarna från steg 1.